رپورتاژ خبری؛

‎کاهش استرس‎


‎استرس‎


‎تمام زندگی‌مان شده استرس. ماشین‌ها اکثر کارهایمان را با سرعت نجومی‌شان جلو می‌برند ‏و ما چشم باز می‌کنیم و می‌بینیم زیر فشار این زندگی ماشینی به جای راحت‌تر شدن هر روز بیشتر رنج می‌کشیم. ناخن می‌جویم، ‏سیگار می‌کشیم، دندان قروچه می‌کنیم، تیک عصبی می‌گیریم، به نفس نفس و تپش قلب می‌افتیم، تند عصبی می‌شویم و داد و بیداد ‏راه می‌اندازیم، یک خواب راحت نداریم، بیش از حد می‌خوریم یا اشتهایمان کور شده… هر چه هست می‌دانیم از استرس زیاد ‏است. ممکن است یک زندگی عادی داشته باشیم اما باز هم مشکلات کوچک باعث بروز استرس و اضطراب در ما بشود. چشم ‏باز می‌کنیم و می‌بینیم همنشین همیشگی‌مان “استرس” از پشت چه خنجری بهمان زده: دیابت، ‏‎‎زخم معده‎‎، سکته مغزی و قلبی، سرطان، ام اس، میگرن ‏و هزار درد با درمان و بی درمان دیگر یک سرشان به استرس برمی‌گردد. پس هر طور که شده باید استرسمان را کنترل کنیم: اما ‏نه با داروهای شیمیایی که با مصرف زیادشان قبل از اینکه استرس از پا درمان بیاورد عوارض جانبی‌شان گریبانمان را می‌گیرد. ‏با استفاده از طبیعت‎. ‎با استفاده از گیاهان دارویی یا به کار گیری چند راهکار ساده‎:


*‎سردیجات را کمتر مصرف کنیم‎.


*‎در طول روز زمان کوتاهی را برای یک چرت چند دقیقه‌ای اختصاص دهیم‎.


*‎سعی کنیم در هفته 3 یا 4 بار صبحانه ارده و شیره انگور بخوریم‎.


*‎صبح‌های ناشتا 7 عدد زیتون و شب‌ها 7 عدد انجیر بخوریم‎.


*‎در طول روز 7 عدد بادام درختی خام را دانه دانه بجویم. جویدن بادام هم استرسمان را ‏خالی می‌کند هم با وجود ویتامین‎ B ‎و منیزیم به کارکرد مغز کمک می‌کند‎.


*‎انواع مواد غذایی را در رژیم غذایی‌مان قرار دهیم تا کمبود بعضی مواد غذایی ‏اضطرابمان را افزای ندهد‎.


*‎نمک کمتری مصرف کنیم‎.


*‎نوشابه و قهوه کمتر بخوریم‎.


*‎خوردن میوه‌های مثل: زالزالک، پسته، طالبی، سیب، موز، توت و مرکبات که مملو از ‏ویتامین‎ C ‎هستند برای استرسی‌ها توصیه می‌شود‎.


‎طالبی‎


*‎رابطه جنسی موفق و منظم تاثیر چشمگیری در کاهش استرس دارد‎.


‎اما برای اینکه بتوانید یک تنه در مقابل استرس‌های روزانه‌تان ‏بایستید‎:


*10 ‎گرم‎ ‎نعناع‎‎، ‏‎10 ‎گرم بابونه، 5 گرم انیسون و 5 گرم بومادران را خوب بکوبید و نرم کنید. بعد یک قاشق غذاخوری از این مخلوط در یک ‏لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 20 دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن روزی سه بار نیم ساعت قبل از غذا میل کنید‎.


*2 ‎تا 5 گرم زعفران را خوب بکوبید و در یک لیوان آب جوش بگذارید نیم ساعت دم ‏بکشد. از این دمنوش روزی دو بار یک ساعت بعد از غذا میل کند‎.


*1 ‎قاشق گل سرخ را در 1 لیوان آب جوش بریزید و 10 دقیقه بگذارید دم بکشد و بعد با ‏عسل نوش جان کنید تا علاوه بر کاهش اضطراب برای درمان افسردگی، رفع بوی بد دهان، تپش قلب و نفخ کاری کرده ‏باشید‎.


*2 ‎واحد عسل، 2 واحد عرق نعناع و 1 واحد سرکه انگور طبیعی را با هم مخلوط کنید تا ‏سرکه انگبین درست شود. یک سوم لیوان از این شربت را با دو سوم آب مخلوط کنید و یک ساعت بعد از شام نوش جان‎.


*‎گل گاوزبان 1 قاشق غذاخوری، سنبل الطیب نصف قاشق غذاخوری، بادرنجبویه 1 قاشق ‏مرباخوری، بهارنارنج 1قاشق مرباخوری، اسطوخودوس 1قاشق مرباخوری را در یک لیوان آب جوش می‌ریزیم و 20 دقیقه دم ‏می‌کنیم. بعد با مقداری نبات و لیموترش به مدت چهل شب هر شب یک ساعت قبل از خواب نوش جان می‌کنیم. این دمنوش ‏درمان‌کننده استرس و اضطراب، آرام‌بخش، تقویت‌کننده قلب و مغز، برطرف‌کننده خواب‌های آشفته و ترسناک، درمان‌کننده ‏افسردگی و تنظیم‌کننده خواب است‎.


*‎بابونه‎‎، گل بنفشه، بادرنجبویه و اسطوخودوس هر کدام یک قاشق مرباخوری را در 2 لیوان آب ‏جوش می‌ریزیم و 20 دقیقه‌ای دم می‌کنیم و روزانه 3 بار می‌خوریم تا استرس سمت زندگی‌مان پیدایش نشود‎.


*‎برای رفع استرس‌های فصل گرما عرق بهارنارنج و عرق بیدمشک را با هم مخلوط ‏می‌کنیم و نوش جان‎.


‎بهارنارنج‎


*‎خوردن روزی یک فنجان دم‌کرده گیاره رازک هم کارساز است‎.


* ‎این عرقیات همه برای رفع استرس و آرام کردنتان مفید است‎:


‎عرق بیدمشک، بهارنارنج، آویشن، اسطوخودوس، بادرنجبویه، طارونه، مرزه، باقناق و‎ ‎‎…


‎تحقیقاتی نشان داده است تاثیر خوردن عرق بهارنارنج با خوردن دیازپام برابری می‌کند پس ‏این عرقیات را دست کم نگیرید‎.


* ‎بابونه را هم فراموش نکنید. بابونه را دکتر گیاهان می‌گویند. برای همه بدن یک نفعی ‏دارد. مخصوصا برای رفع استرس، تقویت مغز و افزایش آرامش. دمنوش بابونه را در روز حتما میل بفرمایید‎.


*‎از دیگر گیاهان دارویی که برای رفع استرس مفیدند می توان به ” گل ساعت”، “علف ‏چای‎”‎، ‏‎”‎جینسینگ‎“‎، ‏‎”‎سنبل الطیب”، ‏‏”هوفاریقون” اشاره کرد‎.


‎اما اگر یکهو در شرایط استرس زا قرار گرفتید برای کنترل خود می‌توانید‎: ‎‎


*‎آدامس بجوید‎.


*‎بوییدن گلاب، عطر اسطوخودوس و دانه‌های قهوه آرامش را به وجودتان بر می‌گرداند. ‏گلاب باعث می‌شود سر حال بیایید و اسطوخودوس باعث می‌شود آرام و خواب‌آلود شوید‎.


* ‎بخور اسطوخودوس هم ضد استرس و آرامبخشی لذت بخش است‎.


‎و هزار و یک راهکار دیگر که طبیعت در اختیارمان قرار می‌دهد‎…


‎با ما در‎ ‎بی بی عطار‎ ‎همراه باشید تا در کنار ‏هم با گیاهان دارویی و تاثیر چشمگیرشان در حل مشکلات روزانه‌مان آشنا شویم‎.


‎سلامت و شاداب باشید‎.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به ما در گوگل امتیاز دهید :)